mithai.blogg.se -

Thai/South Asian marinad

Hej på er! Sommaren har varit fullspäckad med äventyr för mig vilket gjort så att bloggen stått tom tyvärr. Jag har spenderat min sommar i bl.a Iran och Kanada vilket har öppnat nya matluckor för mig, luckor som leder till nya spännande rätter! Näst ut här är en god marinad som jag själv namngett till "thai/south asian marinad" hehe. Det är kombinationen av curry och sweet chili sås som gjort så att namnet kommit upp. Anyway, back to business:
 
För två pers (små klubbor) eller en person om du använder kycklingbröst
Ingredienser:
- Kycklingben, beroende på vilket du använder (som jag nämnde uppe, jag hade ett stort kycklingbröst)
- ½ dl sweet chili sås (det ursprungliga receptet hade mango chutney men det hade inte jag hemma)
-1 msk olja
-½ salt
 
 
 
Om jag inte nämnt detta innan så är detta är väldigt enkelt recept. Det enda man gör är att man blandar in alla ingredienser och doppar kycklingen i marinaden. Antingen så lägger man kycklingarna i en bunke och låter marinaden sugas åt eller så lägger man de i en påse och låter marinaden flyta omkring och suga åt sig. Jag penslade bara på marinaden den här gången men annars skulle jag lämnat marinaden i 1 h med kycklingen. 
 
Sedan lägger du kycklingen i mitten av ugnen i ca 40 min eller tills du ser att kycklingen börjat få fin färg. Det är väldigt lätt att sweet chili sås bränns så man kan flytta ner kycklingen till "nedre" mitten. Lägg in den i ca 40 min och efter 20 min när den fått en fin färg så vänder du den. Ta ut när den är färdig och servera med ris! 
 
 
 
 
 
2013-08-28 @ 20:11:07 Allmänt Permalink


Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design by Designbloggar.com
RSS 2.0